• Delen:

Geef mensen het vertrouwen en de kans het beste uit zichzelf te halen

Artikelen - 14 augustus 2019

12e395b24cdd8e9d99cf8aa12f4b44ac_medium.jpg

“De wereld om ons heen verandert razendsnel. Wat je vandaag op school leert, is morgen al weer achterhaald. Functies of functieprofielen zoals we die nu kennen, bestaan straks niet meer.”

Aan het woord is Jelle Bartels van Next Step Factory. Hij coacht ondernemers en organisaties met leiderschap. Hij heeft een duidelijke visie op de toekomst voor werknemers en werkgevers.

Wat is er zo anders aan de nieuwe generatie?
“Jonge mensen die nu de arbeidsmarkt betreden, willen iets bijdragen. Betekenisvol zijn en betrokken zijn bij wat ze doen. Gewoon een kunstje doen om geld te verdienen is niet genoeg. Pas wanneer ze het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan het hogere doel, gaan ze hun best doen. Daarbij zijn jongeren gewend om razendsnel én met wie ze maar willen contact te maken. Hiërarchie zegt hen niets. Vrijheid en zelf hun werk kunnen bepalen zijn hun belangrijkste waarden.

Organisaties moeten hiervoor niet bang zijn; ze kunnen juist deze eigenschappen goed benutten. Betrokken medewerkers, die de vrijheid hebben om hun eigen werk vorm te geven, zijn veel productiever en dragen beter bij aan het realiseren van de gezamenlijke doelen.”

Doe de test op NLOntdekt

Leg eens uit hoe dat werkt dan?
“Een mooi voorbeeld zag ik onlangs bij een adviesbureau. Wanneer daar een opdracht binnenkomt, gaan twee medewerkers naar de klant toe om te inventariseren wat de vraag is. Vervolgens wordt de opdracht gepitcht aan -zeg- twintig adviseurs binnen hun eigen organisatie. Zij kunnen aangeven of ze de klus zien zitten en met welke experts en collega’s ze deze graag willen uitvoeren. Hierdoor ontstaat een professioneel team, dat vanuit eigen motivatie met de opdracht aan de slag gaat. Ze zouden zelfs de opdracht kunnen weigeren, wanneer deze niemand aanspreekt, of slechts één van de medewerkers. Maar omdat ze ook gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de omzet, wordt dit zorgvuldig afgewogen. Deze manier van werken werkt daar fantastisch.”

Wat vraagt dit van de leiding?
Jelle: “Vertrouwen! Dat is een absolute voorwaarde. Je moet de controle kunnen loslaten. Er wordt nog zo vaak geregeerd vanuit angst. Er is een gezamenlijk doel: dat van de organisatie. Idealiter dient dit ook nog een hoger doel dat van belang is voor onze samenleving. Geef je mensen de vrijheid om daarbinnen hun eigen doelen te bepalen. Dit verhoogt de betrokkenheid van je medewerkers enorm. Ze gaan zelf initiatieven nemen, zelf nadenken. Er ontstaan nieuwe verbanden en er staan natuurlijke leiders op. Het lijkt heel eng en spannend, maar het gaat eigenlijk altijd goed.

“Kijk”, zegt Jelle, “je kunt heel hiërarchisch regels opstellen en vragen of iedereen zich eraan houdt, of je kunt iedereen de vrijheid geven om zelf te bedenken hoe het moet en daar onderling afspraken over maken. In het eerste geval ben jij steeds aan het controleren en disciplineren. In het tweede geval ontstaat op natuurlijke wijze een team, dat elkaar aanspreekt op het behalen van resultaten én betrokken is. Wist je dat in Nederland maar 11% van de werknemers zegt echt betrokken te zijn bij zijn werk? De rest hangt samen met zijn jas ook zijn bevlogenheid aan de kapstok wanneer ze de werkvloer betreden. Terwijl dat een wereld van verschil maakt voor de resultaten die je kunt boeken.”

Wat betekent het voor een organisatie?
“Naast vertrouwen is veiligheid ook belangrijk”, legt Jelle uit. “Het zit niet in onze cultuur om fouten te mogen maken, terwijl je daar juist het meeste van leert. Als organisatie moet je jouw mensen het vertrouwen geven om het op hun eigen manier te doen. Fouten maken moet! Creëer een warm bad.

Een gezamenlijk hoger doel draagt hieraan bij. Als iedere individuele werknemer het gevoel heeft dat alles wat hij of zij doet binnen de organisatie, bijdraagt aan het gezamenlijke doel, krijgt je organisatie vleugels. Het nuttig voelen, betrokkenheid, die creëer je door hen zelf aan het stuur te zetten. Zelfsturing gaat over ‘ik’. Wat kan IK doen, wat ga IK bijdragen aan het geheel.”

Dat betekent ook iets voor de taken en functies binnen een bedrijf, vertelt Jelle. “Functieprofielen zoals we ze nu kennen, zullen gaan verdwijnen. Je doet wat er nodig is, of waar de klant dan om vraagt. Dat is veel minder in beton gegoten. Medewerkers vervullen eerder een rol dan een functie. Een rol die fluïde is, zich aanpast aan de situatie. Die het beste bij de medewerkers past, maar ook bij de klus, de klant of de organisatie.”

Wil jij jezelf ontwikkelen als leidinggevende en leren hoe je leiding geeft aan ‘nieuwe’ organisaties? Bekijk dan eens onze leiderschapstrainingen Leidinggeven aan een Agile Organisatie, Leidinggeven aan Zelfsturende Teams en Leidinggeven aan Millennials.

Terug naar inspiratie overzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...